• Bas

Adem in, adem uit - Hartcoherentie

Bijgewerkt: mei 8



Het klinkt heel logisch - ademhalen is noodzakelijk voor de mens. Als je niet ademhaalt dan ga je dood. "Wel blijven ademhalen hè" wordt wel gezegd als er iets spannends of onverwachts gebeurt. Gelukkig gaat ademhalen vanzelf. Het menselijk lichaam regelt dat onbewust. Dat klopt, en toch is het belangrijk om je bewust te worden van je ademhaling. In een simpele oefening kan je zelf ervaren hoe het is om bewust en in balans (coherent) te ademen. Er is een automatische piloot die het lichaam aanstuurt zoals de werking van de organen, spijsvertering en de ademhaling. Alleen wat gebeurt er als je stress ervaart? Dan is de ademhaling vaak onregelmatig, gaat de ademhaling hoog en vanuit de borst. De automatische piloot neemt het ritme aan van wat het lichaam op dat moment ervaart.


Spanning en stress

Bij spanning of stress ontstaat vaak onbewust een onregelmatige of snelle ademhaling. Er wordt dan meer cortisol (stresshormoon) aangemaakt. Het teken om het lichaam opdracht te geven zich voor te bereiden op een sabeltandtijger. Dat werkte goed in de tijd dat we jagers en verzamelaars waren. En we werden toen ook snel weer rustig op moment dat het gevaar was geweken. Alleen is die tijger in de huidige wereld in geen velden of wegen te bekennen. Wel zijn in onze leefomgeving veel externe en interne prikkels die hetzelfde effect hebben. De TV, social media, de baas die je niet begrijpt, drukte in een winkel of verkeer zijn voorbeelden van externe prikkels die stress veroorzaken. Interne factoren zijn negatieve overtuigingen, zorgen om morgen, gisteren en wat je straks moet aantrekken. Onbewust is er dus heel veel dat ons stresssysteem in gang zet.


Hartcoherentie

Stress zorgt dus voor een incoherente hartslag met dito hersengolven en -activiteit. Om het simpel te houden: er ontstaan er ongelijke golven in de hartslag (hiermee wordt overigens niet bedoeld de bloeddruk of hartslag per minuut (BPM)). Er zit weinig consistentie in de pieken en dalen van de hartslag. De mate van coherentie geeft aan in hoeverre je hartslag in balans is. Hoe meer balans er is, hoe beter de hersenen, organen en spijsvertering werken. Bij een incoherente hartslag is er disbalans in het lijf en stress. Door de hoeveelheid prikkels om ons heen en door onze programmering van piekeren en zorgen maken, leven we onbewust voor een groot deel van de tijd in een incoherente toestand. Het is gelukkig mogelijk om een coherente hartslag te bereiken en te trainen.


Oefenen met Ademhalen

Nu volgt een simpele ademhalingsoefening waarmee hartcoherentie bereikt kan worden en dus minder stress. Ga eens zitten op een rustige plek (kan ook op de wc). Zet beide voeten op de grond en recht je rug. Adem in met je hand op je buik, gebruik je buik als blaasbalg. Adem 5 seconden in, waarbij je je buik voelt uitzetten. Adem dan uit in 5 seconden, waarbij je je buik weer platter voelt worden. Oefen dit een paar keer rustig, eventueel een tikkeltje overdreven. Ga over op een meer eigen tempo en tel wel de ademhaling door (5 tellen in en 5 tellen uit). Doe dit voor 5 minuten, dus ongeveer 30 keer. Ervaar eens welk effect je merkt. Hoe voelt het in je lijf? Voel je je meer ontspannen? Lijkt het geforceerd om zo te ademen? Merk het gewoon eens op en probeer deze oefening te herhalen gedurende een aantal dagen.


Lees verder - een persoonlijke ervaring en tips




©2020 YrLife®. Alle rechten voorbehouden.