• Bas

Hart en hoofd in balans - Hartcoherentie

Bijgewerkt: mei 8


Mijn ervaringen met hartcoherentie hebben mij geholpen met het reguleren van stress en overprikkeling. De techniek is heel simpel, adem regelmatig in en uit en je hart komt in balans. De coach die met mij de hartcoherentie therapie deed legde mij uit wat het effect is van stress op de hartslag en hoe dit met ademhaling kan worden gereguleerd.


Ik was aan het herstellen van een burnout en was nog continu in spanning en stress. Met het loslaten van alles op het werk leek het wel alsof ik mijn enige houvast in het leven had losgelaten. Alles veranderde, mijn visie en werkelijkheid klopten niet meer. Mijn gedachten gingen overal heen, ik begreep dat ik het anders mocht doen en wilde dat allemaal heel snel. Door deze continue overprikkeling kwam ik niet tot rust. Op naar een therapie en behandelwijze waar ik tot dat moment nog nooit van had gehoord.


Biofeedback van ademhaling en hartritme

Rechtop zat ik in een stoel. Om mijn vingers kreeg ik sensoren en om mijn borst/buik een band. Deze gaven gegevens door die als biofeedback verschenen. Ik kreeg terugkoppeling van het ritme van mijn hartslag en ademhaling op een scherm. Wat ik zag was verbluffend, de samenhang van de hoogste en laagste hartslag was heel schokkerig. Uitschieters omhoog en omlaag, het leek wel een interne schrikreactie. Feitelijk was dat het ook, ik zag letterlijk de stress in mijn eigen lijf.


Met oefeningen die de ademhaling regelmatig maken zag ik al na de tweede sessie een significant verschil. Door iedere dag thuis 10 minuten te oefenen lukte het mij nu om voor een korte periode een vrijwel coherente hartslag op het scherm te toveren. Dit was voor mij een bizarre eye-opener. Ik leerde dat stress in je lijf, tot in je hart, meetbaar is en vooral dat het zelf te reguleren is. Thuis ging ik oefenen met een app op de telefoon en na een aantal sessies had ik genoeg geleerd, vond de coach.


Want al was de burn out nog niet hersteld en de paradigmashift zeker nog niet voorbij, ik leerde wel dat stress, piekeren en overprikkeling te reguleren is door hartcoherentie te bereiken met coherente ademhaling. Het bewijs had ik gezien via de biofeedback, iets wat voor mijn analytische mind belangrijk en cruciaal was om het te geloven.


Zelf Hartcoherentie ontdekken

Er is een aantal manieren waarop je gemakkelijk zelf kunt ontdekken hoe je met ademhalingsoefeningen hartcoherentie bereikt.


Een oefening via een Youtube filmpje dat je begeleidt in het proces.


Een app van Heartrate+ die ik gebruikte en die je direct feedback geeft. De Pro versie kost €8,99 en dat is het waard als je dit een kans wilt geven.


Kijk ook eens rond op Haertmatch.org voor inspiratie en uitleg over een heart and mind connectie die de wetenschap nog maar net begint te ontdekken.


Lees verder - Adem in, adem uit - Hartcoherentie





25 keer bekeken

©2020 YrLife®. Alle rechten voorbehouden.